chirurg szczękowy Radom - Przyjazny dentysta

Implanty od A do Z

Wszystko, co musisz wiedzieć o implantach zębów.

Zaczynając od podstaw, implant to śruba wykonana z dwutlenku tytanu, czyli ta część, która imituje korzeń zęba. Czasami w uproszczeniu używamy słowa „implant” mając na myśli część koronową zęba, jednak poprawnie, miejsce implantu jest w kości a część, którą widzimy w jamie ustnej nazywamy koroną na implancie.

Wskazaniem do wszczepienia implantu jest brak zębowy każdej klasy. Może to być pojedynczy brak, jak również całkowity brak zębów. Spośród wszystkich uzupełnień protetycznych (implant właśnie takim uzupełnieniem jest, co trzeba podkreślić) w świetle obecnej wiedzy medycznej to najlepszy z możliwych sposób uzupełniania przestrzeni po utraconym zębie.

Warunkiem jest odpowiednio zachowane podłoże kostne, czyli grubość kości w miejscu przeznaczonym do wszczepienia. Z wiekiem dochodzi do utraty kości, która postępuje znacznie szybciej, jeśli nie stabilizuje jej korzeń naturalnego zęba.

Jakie są przeciwwskazania do wszczepienia implantu?

Przeciwwskazania do leczenia implantoprotetycznego obejmują:

• Nieuregulowane choroby układowe
  • Choroby nowotworowe
  • Osteoporozę
  • Alkoholizm, nikotynizm
  • Fatalna higienę jamy ustnej
  • Zbyt młody wiek – implantu nie można wszczepiać u pacjenta, który ciągle rośnie

Czy implanty są bezpieczne?

Tytan, z którego wykonany jest implant cechuje się biozgodnością w stosunku do organizmu człowieka. Oznacza to, że po wszczepieniu nie wywołuje odpowiedzi immunologicznej i nie jest toksyczny. U pacjentów ogólnie zdrowych, stosowanie antybiotyku po wszczepieniu implantu nie jest rutynowo zalecane.

Dentysta bez stresu w Radomiu - Orzeł Stomatologia - Chirurg szczękowy

Trudne warunki anatomiczne

Przy znacznych zanikach kostnych konieczna może być sterowana regeneracja kości. Polega to na zastosowaniu materiałów, które stanowią rusztowanie dla odbudowy kości. Proces regeneracji trwa kilka miesięcy, co wydłuża leczenie implantoprotetyczne.

Śruba w kości i co dalej – korona na implancie zęba.

Istnieje kilka schematów leczenia implantoprotetycznego, które różnią się czasem od wprowadzenia śruby do kości, do osadzenia korony na implancie. Standardowo trwa to około 3-6 miesięcy, jednak w niektórych przypadkach ten okres może ulec zmianie.

Czy implant jest na zawsze?

Implant to długoczasowe uzupełnienie protetyczne. Po odpowiednim zaplanowaniu leczenia, poprawnie przeprowadzonym zabiegu chirurgicznym implanty są stabilne, funkcjonalne i bezpieczne. Należy jednak pamiętać, że duża część sukcesu klinicznego zależy również od pacjenta – optymalna higiena jamy ustnej jest niezbędna do długoczasowej przeżywalności każdego uzupełnienia protetycznego.

Leczenie implantologiczne rozpoczyna się od dokładnego wywiadu, badania ogólnomedycznego i stomatologicznego. Rozmowa ma na celu rozwiać wszelkie wątpliwości, ustalić oczekiwania pacjenta oraz przedstawić możliwe do osiągnięcia efekty leczenia.

Niezbędnym etapem planu leczenia jest również wykonanie dokumentacji radiologicznej, czyli zdjęcia, które pozwoli zbadać warunki kostne, oraz przebieg nerwów, co rzutuje na możliwość wszczepienia implantu. Po wykluczeniu wszelkich przeciwwskazań lekarz może zaplanować leczenie implantoprotetyczne.

Gabinet stomatologiczny Radom - Ortodonta i dentysta w jednym miejscu - Orzeł Dental Care Radom

Zabieg wszczepienia implantu:

Wprowadzenie implantu to małoinwazyjny zabieg, który odbywa się w miejscowym znieczuleniu, dokładnie takim, jakiego używa się przy standardowych wizytach u stomatologa.

Po zadziałaniu znieczulenia stomatolog przygotowuje miejsce na implant, rozpoczynając od nacięcia błony śluzowej. Do utworzenia otworu w kości wykorzystując specjalne kalibrowane wiertła. Są one kompatybilne z wybranym systemem implantologicznym. Po uzyskaniu miejsca w kości, wprowadzony zostaje tytanowy implant, czyli śruba odpowiadająca korzeniowi zęba. Implant zabezpiecza się śrubą gojącą lub zamykającą, a następnie zszywa się nacięty płat błony śluzowej, aby umożliwić gojenie. Cały zabieg implantacji trwa około 15-20 minut i jest całkowicie bezbolesny. Po zabiegu rozpoczyna się proces osteointegracji implantu, czyli połączenia z otaczającą kością.

Pierwsze dni po zabiegu wymagają specjalnego postępowania: należy unikać wysiłku fizycznego, sauny, zabronione jest palenie papierosów i picie alkoholu. Szczególną uwagę należy dołożyć do higieny jamy ustnej, wskazane jest stosowanie płukanek antybakteryjnych i bardzo ostrożne traktowanie okolicy po implantacji.

Leczenie kanałowe zębów

Endodoncja to dziedzina stomatologii zajmująca się leczeniem kanałowym zębów. Miazga, czyli tkanka wypełniająca ząb, jest bogato unaczyniona i unerwiona. Pełni funkcje odżywcze, czuciowe, obronne. Kiedy dojdzie do zapalenia lub urazu należy przeprowadzić leczenie endodontyczne polegające na usunięciu miazgi i wypełnieniu kanału zęba specjalnym materiałem. Takie postępowanie pozwala na zachowanie zęba w jamie ustnej, chroniąc jednocześnie przed powstaniem zapalenia w kości otaczającej ząb.

Skuteczny Ortodonta Radom

Zalecenia dla pacjentów leczonych endodontycznie:

• Powstrzymać się od jedzenia do momentu ustania znieczulenia. Przy działającym znieczuleniu pacjent może pogryźć swój policzek lub wargę i nawet tego nie poczuć.

• Jeśli leczenie jednego zęba wykonywane jest na więcej niż jednej wizycie a pomiędzy nimi lekarz zakłada opatrunek tymczasowy, należy unikać gryzienia pokarmów.

• Mogą wystąpić przejściowe dolegliwości w obszarze leczonego zęba takie jak wzmożona wrażliwość.

• Po leczeniu kanałowym należy badać radiologiczne okolicę korzenia leczonego zęba (zębowe zdjęcie RTG) co 6 miesięcy lub co roku, w zależności od zaleceń lekarza.

Konsultacja z lekarzem wskazana jest w przypadku gdy:

• Wzmożona wrażliwość po leczeniu endodontycznym utrzymuje się dłużej niż tydzień.

• Pojawił się obrzęk policzka.

• Jeśli po kilku miesiącach/latach od leczenia pojawi się ból lub jakiekolwiek niepokojące objawy – zaczerwienienie, obrzęk, wygórowanie błony śluzowej.

Telefon 505 731 005

Adres ul. Henryka Sienkiewicza 8